Shiatsu therapie

Deze pagina is bedoeld om je meer informatie te geven over Shiatsu. Shiatsu kan ingezet worden als onderdeel van de massagetherapie die ik toepas.

De oosterse drukpuntmassage Shiatsu (letterlijk vingerdruk, shi is vinger en atsu betekent druk) is steeds verder ontwikkeld en verfijnd en uiteindelijk ook beïnvloed door de westerse gebruiken en geneeskunde.

Shiatsu-therapeuten (op basis van de Namikoshimethode) definiëren punten aan de hand van hun anatomische locaties in plaats van hun plek in het meridiaanstelsel. Zij geven ook hun voorkeur aan een westerse wetenschappelijke benadering. Deze punten die we bij Shiatsu tsubo’s noemen worden in het westen vaak aangeduid als triggerpoints of tenderpoints. Triggerpoints zijn punten met een uitstralende pijn, tenderpoints hebben alleen op het punt zelf pijn, dus puntjes zonder uitstraling. In het westen liggen deze puntjes, anatomisch gezien vast. In de oosterse filosofie zoals bij Shiatsu is elk pijnlijk punt een tsubo. Behandelen van deze puntjes, door middel van wrijven of druk, heeft een regulerende invloed op de bij de tsubo behorende organen en functies.

Het mooie van Shiatsu is dat de diagnose en de behandeling al uitvoerend tot stand komen. Door aftasten van de huid, het ontdekken van gevoelige punten, alert zijn op kleurverschil, temperatuurverschil, regelmatigheid of onregelmatig zijn van de huid, afwijkende tonus in de spieren, pijn in organen en/of botten ontstaat de diagnose en intuïtief begint de behandeling. Dus diagnose en therapie zijn gecombineerd.

Klachten die met Shiatsutherapie kunnen worden bestreden, zijn onder andere:

• RSI, ook wel: “cans”

• Rugpijn

• Tenniselleboog

• Menstruatieklachten

• Maag- en darmklachten

• Nek- en schouderklachten

• Klachten ten gevolge van stress

Whiplashpatiënten ervaren Shiatsutherapie ook zeer positief. Voorts wordt shiatsu veel toegepast bij afbouw van stress en ter algemene ondersteuning van de gezondheid.

Massagetherapie (intake + 1e behandeling) € 72,50 /
(vervolg behandeling) € 65,00